Ditec Lackkonservering
Lackens viktigaste funktion är att skydda den underliggande plåten från korrosion. Dessutom ger lacken bilen dess visuella lyskraft. Lacken utsätts dagligen för påverkan från solen, trafiken, nederbörd, mekaniskt slitage och annat som gör att ytan mattas och smutsen lättare får fäste. Detta ökar risken för rostangrepp och gör bilen svårtvättad. För att förhindra detta bör du regelbundet vaxa bilen eller lägga på ett lackskydd som skyddar lacken under lång tid.
Vår lackkonservering är ett polymerbaserat lackskyddssystem som utförs i fem steg för bästa hållbarhet. Den förseglade ytan skyddar mot UV-strålar, surt nedfall och trafikfilm. Den gör också biltvätten mycket enklare.
Vi lämnar sex års systemgaranti på nya bilar (under 12 månader) och där garanterar vi att glansen bevaras under hela garantitiden. Intervallet för underhållsbehandlingen är 18 månader. Den avlägsnar beläggningar på lacken och tar bort ytliga repor. Samtidigt bygger den på den skyddande beläggningen för maximal hållbarhet.
Utökad lackgaranti
Alla Ditecbehandlade bilar innefattas av Svenska Ditec AB:s utökade lackgaranti vilket är ett komplement till nybilsgarantin.
Hydrofobisk lackbehandling
Lackens viktigaste funktion är att skydda den underliggande plåten från korrosion. Dessutom ger lacken bilen dess visuella lyskraft. Lacken utsätts dagligen för påverkan från solen, trafiken, nederbörd, mekaniskt slitage och annat som gör att ytan mattas och smutsen lättare får fäste. Detta ökar risken för rostangrepp och ger bilen ett tråkigt utseende. För att förhindra detta bör man regelbundet vaxa bilen eller lägga på ett lackskydd som skyddar lacken under lång tid.
Vår hydrofobiska behandling ger den behandlade lacken en starkt vattenavvisande yta som gör att vattnet bildar små pärlor. Produkten – som är keramisk – härdar snabbt på lacken och har en hållbarhet på minst 12 månader. Normalt kan du lämna in och hämta bilen samma dag.
Utvändig tvätt
En smutsig bil binder fukt och föroreningar och rostar därför lättare än en bil som hålls ren. Det är därför viktigt att tvätta bilen regelbundet.
En handtvätt är i de flesta fall det skonsammaste sättet att tvätta bilen som dessutom säkerställer att alla ytor blir rena. Vi använder svamp och högtryckstvätt och anpassar kemikalierna efter bilens behov. Som standard använder vi ett milt bilschampo. Om det behövs använder vi i första hand alkalisk avfettning. En petroleumbaserad avfettning används om det finns tjära på bilen.
Heltvätt
Det löpande underhållet av bilen gör att den blir behagligare att vistas i och säkerställer att den inte åldras i förtid.
Bilen tvättas utvändigt antingen genom handtvätt eller i modern maskintvätt. Interiört städas bilen genom att kupén dammsugs, fönstren putsas och paneler torkas av. Självklart rengör vi även gummimattor och bilens dörrkanter.
Polering och vaxning
Kaross och fälgar avfettas med ett miljövänligt alkaliskt avfettningsmedel och tvättas sedan grundligt så att bilen blir riktigt ren. Lacken maskinpoleras med ett polermedel som anpassas efter lackens skick så att repor och oxider avlägsnas. Slutligen lägger vi på ett vax som ger långvarigt skydd mot smuts, salt och trafikfilm. Fönstren putsas, gummilister och däcksidor behandlas. Eventuella stenskott lagas om du hjälper oss med originalfärg.
Helrekond
När vi rekonditionerar en bil gör vi vårt yttersta för att återställa bilens utseende så nära nyskick som möjligt. Bilen åtgärdas både interiört och exteriört.
Utvändig rekonditionering
Kaross och fälgar avfettas med ett miljövänligt alkaliskt avfettningsmedel och tvättas sedan grundligt så att bilen blir riktigt ren. Lacken maskinpoleras med ett polermedel som anpassas efter lackens skick så att repor och oxider avlägsnas. Slutligen lägger vi på ett vax som ger långvarigt skydd mot smuts, salt och trafikfilm. Fönstren putsas, gummilister och däcksidor behandlas. Eventuella stenskott lagas om du hjälper oss med originalfärg.
Invändig rekonditionering
Bilen dammsugs i kupé och bagageutrymme. Fönstren putsas och instrumentpanel och övriga plast- och gummidetaljer görs skinande rena. Dörrkanterna vaxas. Syftet är att hela kupén ska kännas fräsch och att nybilskänslan ska komma tillbaka. Har du fläckar på säten eller andra textilier kan du tilläggsboka en klädseltvätt.
Glasbehandling Glastec
Vår behandling för bilens rutor har flera funktioner varav den viktigaste kanske är att den bidrar till en ökad säkerhet vid körning i mörker.
En behandlad ruta blir hydrofobisk och smutsavvisande och ger en mycket bättre sikt vid körning i regn och mörker. Då vattendropparna glider av glaset av fartvinden behöver inte heller vindrutetorkarna användas lika mycket som tidigare. Insekter och is fastnar inte lika hårt som på en obehandlad ruta och kan därför enkelt tas bort . Behandlingens hållbarhet beror lite på hur mycket vindrutetorkarna används och håller normalt i cirka 1000 mil.
Vindruta och de främre sidorutorna ingår i vår standardbehandling, men vi kan givetvis skydda alla rutor som efterfrågas!
En av våra populäraste behandlingar!
Fälgbehandling Fälgtec
Det har alltid varit ett problem att hålla bilens fälgar rena och snygga då bilens bromsar bildar ett fint bromsdamm som lätt fastnar och bränner in i fälgen. Denna behandling löser detta genom att försegla fälgens yta och göra den tätare.
Fälgbehandlingen ger fälgen en smuts- och vattenavvisande yta med god hållbarhet. Efter behandlingen behöver inte längre starka fälgmedel användas. Nu räcker det oftast med milda rengöringsmedel i kombination med högtryckstvätt. Förutom att detta gör rengöringen enklare är det också bra för miljön.
Vanligast är att vi behandlar fälgens utsida, men vi kan även behandla fälgens insida om hjul eller fälg lämnas in lösa. Vi gör givetsvis fälgen kliniskt ren före behandlingen.
PDR – ta bort bucklor utan omlackering
Mindre bucklor och dörruppslag går nästan alltid att rikta utan omlackering. Detta skonar både miljön och plånboken. Visa bucklan för oss så ser vi om den går att rikta!
Med våra specialverktyg går vi in bakom plåten och masserar ut bucklan. De flesta bucklor går att rikta på detta sätt. Vi kommer dessutom oftast åt bucklan utan någon demontering. Detta gör att arbetet går snabbare och blir billigare.
En annan stor fördel är att den skadade delen inte behöver lackeras om. Vid en omlackering finns det alltid en risk för att nyansen inte helt ska överensstämma med originallacken. Man bör därför sträva efter att behålla originallacken så länge som möjligt.
Renovering av strålkastare
Allt fler bilar underkänns på bilbesiktningen på grund av dåliga strålkastare. Ofta beror detta på att plasten har oxiderats eller repats. Detta försämrar strålkastljuset och utgör därför också en säkerhetsrisk.
En matt strålkastare kan ibland poleras upp med ett vanligt polermedel. Detta kommer att förbättra ytan en stund. Det ger dock ingen hållbarhet och ytan kommer snart att vara lika matt som den var tidigare.
Med vår behandling slipas den dåliga ytan ned med ett slippapper för att sedan poleras upp så att plasten blir helt klar igen. Därefter appliceras ett nytt ytskydd som skyddar plasten mot nedmattning. Skyddet är viktigt för hållbarheten. Det räcker alltså inte att bara polera strålkastaren för att få ett hållbart resultat.